Speciální slevy pro zaměstnance!

 

 

 

Slovníček pojmů pneumatik a alu disků

  • adheze: přilnavost pneumatiky k povrchu vozovky

  • alu disk: jinak také hliníkový disk, či elektron

  • aquaplaning: stav, při němž pneumatiky vozidla jedou po vodním filmu místo toho, aby jely po povrchu vozovky, což vede k naprosté ztrátě kontroly nad vozidlem

  • asymetrická pneumatika: vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, pouze má vždy označenou stranu vnější a vnitřní (outside, inside)

  • běhoun: část pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou

  • bezdušová pneumatika: dnes se u prakticky všech osobních pneumatik setkáváme s bezdušovým tipem pneumatik, kdy funkci duše nahrazuje vzduchotěsná vrstva pryže navulkanizovaná na celou vnitřní stěnu pláště

  • bezpečnostní šrouby: šrouby sloužící pro připevnění kola a stěžující jeho odcizení z vozidla

  • bionický profil: bionický profil se jako kočičí tlapka při brzdění rozšíří a zkrátí tak brzdnou dráhu

  • bočnice: část pneumatiky mezi vzorkem a patkou

  • CB: udává průměr centrovací díry v mm

  • celoroční (univerzální) pneumatika: tento typ pneumatik je určen k provozu během celého roku. Je značen M+S, jedná se o kompromis mezi letní a zimní pneumatikou

  • dojezdová pneumatika (run flat): dojezdové pneumatiky mají speciální konstrukci (zesílenou bočnici) umožňující jízdu s defektem

  • DOT: všechny pneumatiky mají na bočnici vyražený tzv. DOT kód, který udává mj. kód výrobce, kód rozměru a datum výroby. Udává se formou až 12ti místného kódu. Obsahuje čtyřčíslí, kde první dvě čísla znamenají týden a poslední dvě rok výroby

  • FR: výstupek v patní oblasti pneumatiky, který chrání ráfek proti poškození – zejména při nešetrném parkování podél obrubníku

  • handling: subjektivní hodnocení chování pneumatiky za jízdy, zejména v zatáčkách. Hodnotí se například rychlost reakce pneumatiky na rychlou změnu směru jízdy

  • hump: zamezuje při působení velkých bočních sil, např. při jízdě v zatáčce, sesunutí pneumatiky z kola při náhlém poklesu tlaku v pneumatice

  • inside: strana pneu montovaná na vozidlo dovnitř

  • konstrukce: dnes prakticky všechny pneumatiky mají radiální konstrukci (značená: R), kdy jsou vlákna kostry kolmá ke směru rotace

  • M+S (mud and snow): označení zimních pneumatik

  • MFS: označuje pneumatiku s ochranou ráfku před poškozením

  • nosnostní index: nosnostní, nebo také hmotnostní index udává jaké maximální zatížení může jedna pneumatika unést

  • odpor valivého tření: schopnost pneumatiky odrážet svůj přirozený točivý pohyb. Čím nižší odpor valivého tření, tím úspornější valení pneumatiky, neboť je zapotřebí méně energie s výslednou úsporou pohonných hmot a delší životností

  • outside: strana pneu montovaná na vozidlo vně

  • patka pláště: patka je spodní zesílená část pláště, která dosedá k ráfku. Je k ráfku přitlačována tlakem vzduchu uvnitř pneumatiky. Navíc musí zajistit vzduchotěsnost mezi pláštěm a ráfkem

  • PCD: označuje průměr roztečné kružnice pro upevňovací šrouby a jejich počet (např. 5×112)

  • pneumatika: pneumatika je vzduchem plněná pružná součást kol dopravních prostředků. Obvykle má tvar toroidu a je nasazena na vnějším obvodu kola. Zajišťuje přenos sil mezi koly a vozovkou a působí také jako primární odpružení

  • profil pneumatiky: je percentuálním vyjádřením poměru výšky profilu pláště k jeho šířce

  • průměr pneumatiky: nominální průměr příslušného disku v palcích – vnitřní průměrpneumatiky

  • R: radiální konstrukce pneumatiky

  • ráfek: část kola, na kterou se nasazuje plášť

  • rameno: oblast pneumatiky, kde se spojuje dezén a bočnice

  • RF (reinforced): zesílené provedení pneumatiky. Zvýšená nosnost

  • rotation: směr otáčení pneumatiky

  • RWL: nápis na bočnici je vyveden v bílé barvě

  • rychlostní index: rychlostní index udává, na jakou maximální rychlost je pneumatika stavěna

  • složení pneumatiky: směs nebo kombinace surovin použitých k výrobě kaučukové směsi samotné pneumatiky. Odlišným procentem nebo složením použitých materiálů mohou výrobci produkovat různé pneumatiky pro různé účely a s různým výkonem

  • směrové pneumatiky: každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení

  • symbol sněhové vločky: dodatečné značení na pneumatice M + S, vločka je zárukou, že se jedná o opravdové zimní pneumatiky, M + S vyhoví zákonu, ne bezpečnosti

  • symetrická pneumatika: symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici. Prvky dezénu jsou v obou jeho polovinách stejné

  • šířka pneumatiky: šířka pneumatiky je uvedena v milimetrech

  • šířka ráfku: je vnitřní vzdálenost mezi dvěma vnitřními patkami kola. Šířka kola také označuje nominální šířku kola

  • tubeless: bezdušová pneumatika

  • tubetype: pneumatika pro použití s duší

  • typový list: typový list slouží k zápisu alternativních (schválených – homologovaných) kol do technického průkazu

  • ukazatel opotřebení: gumový výstupek umístěný uvnitř rýhy vzorku pneumatiky, který označuje povolenou minimální hloubku samotného žlábku. Pokud je tento výstupek v rovině s dezénem, je již pneumatika opotřebená

  • ventilek: zařízení, jehož pomocí vpouštíme a vypouštíme vzduch z pneumatiky a zadržujeme jej

  • vzorek (dezén): vzorek tvoří uspořádané drážky o určité hloubce. Drážky jsou uspořádány podélně a příčně na povrchu pneumatiky a zajišťují stabilitu vozidla. Dezén pneumatiky se liší podle účelu použití pneumatiky (např. na pneumatikách do deště/mokra jsou hlubší žlábky a kanálky pro optimální odvod vody, zatímco suchá/asfaltová pneumatika má méně žlábků, protože její funkcí je maximalizovat kontakt s povrchem)

  • XL (extra-load): označení pneumatiky se zvýšeným nosnostním indexem – vhodné zejména pro majitele těžších vozidel

  • zális (ET): vzdálenost dosedací plochy kola od osy kola. Může být kladný, záporný nebo nulový

  • Permutace: přetočení pneumatiky na disku z jedné strany na druhou a vyvážení.